Verksamhetsberättelse 2006

Styrelsen
Styrelsen har under året bestått av ordförande Karin Svensson samt följande ledamöter: vice ordförande Anders Eldeklev, kassör Gösta Berggren, sekreterare Elisabeth Högstedt och ledamöter Anders Nyberg, Benny Johansson och Odd Brådhe. Styrelsesuppleanter har Jonas Kavmark och Dennis Konstanzer varit. Styrelsen har under året genomfört sex stycken protokollförda sammanträden.

Aktiviteter
Klubben har 69 stycken betalande medlemmar samt 35 stycken ungdomar med automatiskt medlemskap i och med inbetald avgift till vattenskidskolan, totalt 104 medlemmar.
Den 29/4 lade vi i båten, banorna och avspärrningarna och startade upp säsongen. Båten var densamma som föregående år.
I juni arrangerades två stycken vattenskidskolor för nybörjare på fyra dagar vardera med bra uppslutning och gott resultat.
Ett träningsläger för klubbens aktiva ungdomar hölls under våren med syfte att få en bra start på säsongen. Måndagar och onsdagar har under hela säsongen varit vikta för ungdomsträning. Efter att ha utbildat fler av föräldrarna till båtförare har dessa tagit hand om körningen under träningskvällarna och klubben har istället kunnat tillhandahålla en coach en kväll/vecka. Detta har varit uppskattat och lett till nya goda resultat. Vi ser att klubbens ungdomssatsning har gett resultat genom att styrelsens mål med att få fler att börja tävla har uppnåtts. I år var det sju av klubbens ungdomar som tävlade, fem i vattenskidor och två i wakeboard, varav en, Sara Westerlund, deltog i Junior-SM och dessutom Senior-SM i vattenskidor.
Den 5/7arrangerade Lida VSK en enklare tävling i slalom och trick som förlöpte väl. Tävlingen var en deltävling i det s k ”Östköret”, en serie tävlingar i det östsvenska vattenskiddistriktet.
Två arbetsdagar för medlemmarna har genomförts under året, en på våren och en på hösten, där vi tillsammans arbetar med att hålla vår anläggningen i ett gott skick. Uppslutningen på vårens arbetsdag var bättre än på höstens.
Två protokollförda klubbmöten har hållits där medlemmarna haft möjlighet att framföra åsikter och ställa frågor till styrelsen.
Den 24/8 hade Särskolan åk 6-9 från Björkhaga skola i Tumba en prova-på-dag på klubben. Detta som en fortsatt satsning på att locka fler funktionshindrade till sporten. Instruktör med erfarenhet av funktionshindrade vattenskidåkare hjälpte ungdomarna till rätta. Det blev en lyckad dag.
Årets klubbmästerskap gick av stapeln den 3/9 i snålblåst och regn. På grund av vädret blev det ingen tävling i hopp, men nya klubbmästare kunde dock koras i slalom, trick och wakeboard i klasserna seniorer och juniorer bland både damer och herrar.
Den 21/10 togs båten, banorna och avspärrningarna upp. Detta år var det främst ungdomarna som höll igång och åkte ända in i det sista.

Anläggningen
Under året har klubbhuset fått en ny, stor veranda med bra sikt över slalombanan, vilket kommer att utnyttjas både vid tävling och träning och för social samvaro. Efter att det förra verandaräcket blev vandaliserat för några år sedan är det nu återigen barnsäkert att vistas på verandan. Nästa år blir det även en ramp upp för handikappade och barnvagnar.
Vi har vidare påbörjat uppförandet av ett staket för att tydliggöra för allmänheten vart gränserna för vår anläggning går.
Styrelsen har beslutat om och genomfört en förändring av förvaringen i bodarna. Vi har nu fått ett bättre verktygsförråd. Förvaringen av gästutrustningen har organiserats om så att dräkterna och skidorna har separerats från varandra och dräkterna nu förvaras i en egen bod med ventilation.
Vi har ytterligare handikappanpassat anläggningen genom en ramp till skidboden.
Ventiler är insatta i bastun.
Utrensningen av gamla bensindunkar och märkningen av klubbdunkar i enhetlig gul färg har påbörjats.

Utbildning
38 stycken ungdomar har utbildats i vattenskidsportens grunder i de båda vattenskidskolorna med gott resultat.
En båtförarutbildning genomfördes under våren vilket resulterade i att klubben fick ytterligare godkända båtförare.

Klubbinformation
All information till medlemmarna läggs ut på hemsidan: www.vattenskidor.nu. Brådskande information går också ut via mail till de medlemmar som lämnat mailadress. Alla bokningar av klubben läggs ut på kalendern på hemsidan. På hemsidan finns även ett diskussionsforum för medlemmar som inte blivit så flitigt använt ännu.
På klubben finns en klubbpärm där information fortlöpande sätts in. Där finns även styrelseprotokoll för kännedom.
Styrelsen har också informerat medlemmarna om aktuella saker vid de två klubbmöten som varit under säsongen.

Tävlingar
Representation vid internationella tävlingar:
Wakeboard:
Europamästerskapen i Belgien (17-20/8)
Stefan Ahlfeldt utslagen i semifinal

Representation vid nationella mästerskapstävlingar:
Wakeboard:
Svenska Mästerskapen i Nynäshamn (11-13/8)
Stefan Ahlfeldt 2:a
Svenska Mästerskapen för ungdomar i Nynäshamn (11-13/8)
Caroline Djupsjö 1:a

Wakeskate:
Svenska Mästerskapen i Nynäshamn (11-13/8)
Caroline Djupsjö 4:a

Vattenskidor:
Svenska Mästerskapen i Karlstad 4-6 augusti
Jonas Kavmark 14:e 2:a – –
Sara Westerlund 14:e 13:e 9:e 9:e
Jonas Nygård 39:e – – –
Yoshihiko Fukushima – – 9:e –
Odd Brådhe – 9:e – –
Ola Kavmark – 14:e – –

I lagtävlingen tog Lida VSK en 6:e placering (Jonas Kavmark, Jonas Nygård, Ola Kavmark, Odd Brådhe, Sara Westerlund och Yoshihiko Fukushima).

Svenska Mästerskapen för Yngre Juniorer i Bromölla 28-30 juli:
Sara Westerlund 4:e 6:e 5:e 4:a

Ingen representation i lagtävlingen.

Svenska Mästerskapen för Oldboys i Ambjörnarp 19-21 augusti:
Anders Eldeklev 4:e 4:e 2:a 1:a

Ingen representation i lagtävlingen.

Distriktsmästerskapen för yngre juniorer i Linköping 22-23 juli:
Sara Westerlund 2:a 3:e 1:a 1:a

Ingen representation i lagtävlingen.

Distriktsmästerskapen för Oldboys i Linköping 22-23 juli:
Dennis Konstanzer 1:a 2:a – –

Ingen representation i lagtävlingen.

Lidas representation i Östköret:
Klass Plac
Flickor ungdom 2. Moa Brådhe
Damer juniorer 1. Sara Westerlund
9. Daniella Karlsson
9. Therese Taube
Herrar juniorer 9. William Pilgrim
16. Stellan Ahvander
Damer seniorer 2. Elisabeth Högstedt
Herrar seniorer 4. Anders Eldeklev
5. Jonas Nygård
6. Odd Brådhe